ارتباط با ما

 

کارگاه‌های آموزشی

پشتوانۀ یک جامعۀ سالم و مترقی چیست؟ اگر بخواهیم مخرج مشترکی از عواملی که نظریات جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بیان کرده‌اند بگیریم، احتمالا به یک کلیدواژۀ اساسی برسیم: آگاهی و ارتقای دانش اعضای جامعه. 

اما این آگاهی چگونه حاصل می‌شود؟

برخی افراد معتقدند این خود ما هستیم که باید در میان کتاب‌ها و آرای صاحب‌نظران جست‌و‌جو کنیم و عصارۀ آگاهی جهان را به‌دست آوریم. البته که تلاش خود فرد جزئی جدانشدنی در افزایش آگاهی‌ست، اما باز هم افراد با سوالاتی روبرو می‌شوند که پاسخ به آن‌ها به یک تسهیل‌گر و یا متخصص احتیاج دارد. 
روان‌شناسان، به عنوان متولیان سلامت روان و ارتقادهندگان کیفیت روابط درون‌فردی و میان‌فردی، از جمله متخصصانی هستند که می‌توانند به ارتقای سطح آگاهی جامعه از طریق برگزاری کارگاه‌ها کمک کنند.
البته در عین حال که بخشی از کارگاه‌های روان‌شناسان به بهبود آگاهی عموم جامعه اختصاص پیدا کرده، بخش دیگری از کارگاه‌های آموزشی هم به تربیت دانشجویان و بازتوانی روان‌شناسان و افراد فعال در حیطهٔ سلامت روان این حوزه اختصاص پیدا می‌کند، تا بدین ترتیب از ورود نسل رشد یافتهٔ بعدی که قرار است یار و همراه بهداشت روان جامعه باشند، اطمینان حاصل شود.
با توجه به اهمیت روزافزون برگزاری کارگاه‌ها، مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورهٔ آرمانا بخشی از اهداف خدماتی خود را به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی‌ای اختصاص داده که برای دو گروه عمده از مخاطبان کارایی دارند:

۱. کارگاه‌هایی برای عموم مردم

هر کدام از ما به عنوان یک انسان، یک شهروند، عضوی از خانواده، عضوی از محل کار و… می‌توانیم از آنچه اکنون هستیم فراتر برویم و در کنار تلاش برای حفظ سلامت روانمان، عملکرد خود را ارتقا دهیم. برای مثال یک مادر می‌تواند با یادگیری شیوه‌های علمی و موثر فرزندپروری در کنار حفظ رابطه‌اش با فرزند خود، چالش‌های مادری از قبیل خشم را به‌راحتی پشت سر بگذارد و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند. و یا ممکن است دغدغۀ برخی از افراد افزایش اعتمادبه‌نفس‌شان باشد تا بدین ترتیب جلوۀ مطلوبی در رفتار و صحبت‌ با دیگران داشته باشد. آموزش رفع چنین مسائلی، هدف اصلی این دسته از کارگاه‌ها هستند؛ کارگاه‌هایی که ممکن است هر یک به نحوی گوشه‌ای از زندگی جاری ما را بهبود ببخشند.
از جمله کارگاه‌های این گروه که آرمانا تاکنون اقدام به برگزاری آن‌ها کرده می‌توان به از حال بد به حال خوب، آموزش مهارت‌های اجتماعی و بین‌فردی، توانایی نه گفتن و ملاک‌ها و معیارهای ازدواج موفق اشاره کرد.

هم‌چنین پیش‌تر مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورهٔ آرمانا میزبان گروه سنی کودک و نوجوان در کارگاه‌هایی مانند مدیریت خود، قصه گویی و کتاب‌خوانی‌ و شیوه‌های تفکر و حل مسئله بوده است.

۲. کارگاه‌هایی برای متخصصین

دانشجویان و متخصصان فعال در حوزۀ سلامت روان، گروه دیگری از مخاطبان هدف مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورهٔ آرمانا هستند. مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرمانا با شعار هنر درمانگری در پرتو آموزش بالینی که جهت بهبود و تطبیق دانسته‌های خود با روش‌های جدید و یا کسب مهارت‌های راهبردی در جهت ارتقای اتاق درمان خود اقدام به شرکت در کارگاه‌ها می‌کنند. این کارگاه‌ها از آن جهت اهمیت دارند که بستری سیال و پویا فراهم می‌کنند تا متخصصین بتوانند در کنار دانش نظری و آکادمیک خود در مسیر دانش کاربردی و فراتر از آنچه در کلاس‌های دانشگاهی می‌آموزند گام بگذارند و برای حضور در اتاق درمان به عنوان درمانگری روشمند و متخصص آماده شوند.
آرمانا در سال‌های فعالیت خود این هدف را هم تحت پوشش خدمات خود قرار داده و تاکنون کارگاه‌های تشخیص و درمان شناختی-رفتاری اختلال استرس پس از سانحه کودک و نوجوان، تشخیص و درمان اختلالات جنسی، مربی‌گری پرورش خلاقیت، رابطه و راهبردهای ارتباط با نوجوان در مشاوره و… را برگزار کرده است.
بازخوردهای رضایت‌بخشی که در پایان برگزاری این کارگاه‌ها حاصل شد، تیم آرمانا را بر آن داشت که هدف‌گذاری‌های جدیدی برای کارگاه‌های جدید خود مشخص کند. اطلاعیۀ ثبت‌نام در این دوره‌ها از طریق سایت و صفحۀ اینستاگرامی آرمانا اعلام خواهد شد. همراه ما باشید!