مشاورهٔ خانواده و زوج‌درمانی

خانواده‌ای که همراه با شریک زندگیمان تشکیل می‌دهیم، از دور مانند جزیره‌ای پر از امید و آرزو دیده می‌شود. امید و آرزوهای احتمالی ساکنان این جزیره، سکون و آرامش، عشق و صمیمیت، همدلی و سایر ویژگی‌هایی‌ست که همراهی آن‌ها را برای سالیان طولانی ممکن سازد. بدون شک این تصویری آرمانی از چشم‌انداز رابطۀ زناشویی‌شان خواهد بود. اما آیا روال زندگی، همیشه همین‌قدر باثبات و امن پیش خواهد رفت؟
پاسخ به سوالی که گفته شد، تنها در جهان تخیل مثبت خواهد بود! زندگی واقعیِ آدم‎های حقیقی، آن‌چنان فراز و نشیب‌هایی را پشت سر می‌گذارد که گریز از چالش‌های آن به سادگی ممکن نیست. در کنار روزهایی که با شور و تفاهم در آرامش پشت سر گذاشته می‌شوند، روابط خانوادگی می‌توانند شاهد دست‌اندازهایی نیز باشند که عبور از آن‌ها نیازمند آگاهی از مهارت‌هایی از جمله کنترل هیجانی، حل مسئله و ارتباط مؤثر است. عدم تسلط به چنین مهارت‌های بنیادینی حتی می‌تواند رضایت زوجین از زندگی زناشویی‌شان را کاهش دهد. درواقع طرفین این رابطه، گیاهی را با عشق در گلدان کاشته‌اند، اما برای رسیدگی به آن زمان و انرژی کافی صرف نکرده‌اند. نتیجۀ چنین قصوری در حفظ این گیاه جوان، پژمردگی و دل‌زدگی است. نگهداری از رابطۀ زوجین نیز، نه فقط به عنوان عامل ایجاد پیوند روزهای نخستین رابطه بلکه در نقش عامل تداوم این پیوند، ضروری خواهد بود. حتی افرادی که مشاورۀ پیش از ازدواج نیز دریافت کرده‌اند، ممکن است چنان غرق زندگی روزمره شوند که از حفظ زندگی مشترکشان غفلت کنند و آن را با غبار عادت‌ها و آزردگی‌ها، پریشان و غیرقابل تحمل سازند.
از سوی دیگر، برخی از افراد در راستای گسترش خانوادۀ خود، اقدام به فرزندآوری می‌کنند. فرزندآوری، خود یکی از تصمیمات پرمسئولیت و چالش‌برانگیز در زندگی پدر و مادر این کودک خواهد بود که یا به تازگی پیچ و خم‌های وجودی یکدیگر را شناخته‌اند، و یا هنوز درگیر رسیدن به یک زبان مشترک هستند. عدم هماهنگی والدین، عدم آشنایی از شیوه‌های فرزندپروری مناسب و هم‌چنین مراحل جدیدی که کودک به زندگی خانوادگی اضافه می‌کند، می‌توانند دستاویزی برای مشکلاتی باشند که باز کردن گرۀ آن‌ها نیازمند کمک و آموزشی ویژه است.
همراهی و درخواست راهنمایی از مشاوران متخصص در حوزۀ زندگی زوجین و خانواده‌ها، همان دست یاری‌رسانی است که با مداخله در شرایط کنونی زندگی خانوادگی افراد، سعی در شناختن الگوهایی می‌کند که سیستم خانوادگی را دچار اختلال و کژکاری‌هایی کرده است. پس از این شناخت اولیه، زمان آن فرا می‌رسد که اعضای خانواده گامی به سوی تغییر الگوهای آسیب‌رسان قبلی بردارند؛ که این گام‌ها به سوی رشد و تغییر، در گروی آموزش و راهنمایی مشاوران و روان‌شناسان فعال در حوزۀ خانواده خواهد بود.
باتوجه به اهمیت نهاد خانواده در حفظ سلامت جامعه، مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورۀ آرمانا بخشی از فعالیت درمانی خود را به این حوزه اختصاص داده است. جهت دریافت نوبت مشاورۀ خانواده و زوج‌درمانی آرمانا، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

ارتباط با ما