درمان دارویی اختلالات روان‌پزشکی

 

در تشخیص بالینی اختلالات روان‌شناختی، گاه به مواردی برمی‌خوریم که روان‌درمانی کلامی برای آنکه بیشترین اثر را داشته باشد، نیازمند کمک‌های جانبی شیمیایی‌ست. در واقع مغز و ارتباطات عصبی-شیمیایی پیچیدۀ موجود در آن مانند سایر بخش‌های بدن مایل به برقراری نوعی تعادل درونی هستند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را پیاده کنند. انتقال‌دهنده‌های پیام‌های عصبی دوربرد و کوتاه‌برد که شامل هورمون‌ها و ناقل‌های عصبی هستند، هر یک وظایف به‌خصوصی دارند که به حفظ تعادل گفته‌شده کمک می‌کنند. 
گاهی اختلالات یا وضعیت روانی ویژه‌ای در بدن حاکم می‌شوند که نظم قبلی را مختل می‌کنند. برای مثال فرد افسرده‌ای را در نظر بگیرید که مدت‌هاست تحت روان‌درمانی است. او پس از جلسات متعدد باز هم سنگینی علائم بی‌لذتی و کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی را در وجود خود احساس می‌کند. بررسی‌های مغزی بروز تغییراتی در ناقل‌های عصبی او را گزارش می‌کنند که نیازمند توجه فوری خواهد بود. حال به واسطه‌های شیمیایی‌ای مانند دارو احتیاج داریم که بتوانند خود را از میان حفاظ‌های درونی بدن به مرکز فرماندهی عصبی و شبکۀ متصل به آن برساند. در شرایط بحرانی که مغز انعطاف خود را جهت تغییر شناختی از دست داده، این داروهای روان‌پزشکی هستند که با شیمی منحصربه‌فرد ساختارشان، ساز و کارهایی جهت عبور از این وضعیت به‌راه می‌اندازند.
سوالی که برخی بیماران از درمانگر خود دارند، مربوط به امکان تجویز دارو توسط آن‌هاست. این تصور غلط اما رایجی‌ست که درمانگران دانش‌آموختۀ روان‎شناسی نیز می‌توانند اقدام به توصیه و حتی تجویز دارو کنند. نباید از یاد برد که داروهای روان‌پزشکی مانند هر داروی شیمیایی دیگری عوارض جانبی‌ به همراه دارند و حتی مصرف خودسرانه و بی‌رویۀ آن‎ها ممکن است با احتمال وابستگی و اعتیاد دارویی همراه باشد. این داروها علی‌رغم تاثیرات گسترده‌ای که دارند، شمشیر دولبه‌ای هستند که احتیاج به نظارت متخصص دارند. تخصص تجویز و ورود به بحث توصیۀ آن‌ها در دنیای علم، عمدتا برعهدۀ روان‌‌پزشکان است. روان‌شناسان به اقتضای درس‌های نظری خود در بحث کلامی و عملی درمان وارد می‌شوند، اما دسترسی به این تجویز دارویی نخواهند داشت. بدیهی است که روان‌شناسان خبره و باتجربه با دنیای داروها آشنایی دارند، اما در صورت لزوم مصرف دارو، درمان فرد را با ارجاع به روان‌پزشک تکمیل می‌کنند. بدین‌ترتیب او تحت پیگیری متخصصین حاذقی قرار می‌گیرد که بر وضعیت روانی و بالینی‌اش اشراف کامل دارند.
در مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورهٔ آرمانا، روان‌پزشکان توانمندی برای پاسخگویی به مسائل روانی مراجعان که بیش از هر چیز وابسته به دارو می‌باشد حضور دارند. جهت دریافت نوبت از روان‌پزشکان آرمانا می‌توانید از طریق لینک زیر با آرمانا تماس حاصل فرمایید:

ارتباط با ما