مشاورهٔ پیش از ازدواج

انتخاب شریک زندگی و ایجاد پیوندی به نام ازدواج، نقطۀ عطفی در زندگی بسیاری از افراد است. هر یک از افراد تا پیش از ورود به فرایند گرفتن چنین تصمیم مهمی، عضوی از یک خانواده، یک فرهنگ، یک گروه دوستانه یا سایر بسترهایی بوده‌اند که به ارزش‌ها، عقاید و حتی ویژگی‌های شخصیتی کنونیشان شکل داده یا دست‌کم تأثیر گذاشته است. با جوانه زدن عشق در وجود دو فرد از دو پیشینۀ متفاوت، چه اتفاقاتی در انتظارشان است؟
ممکن است نخستین روزهای با هم بودنشان شگفت‌انگیز و رویایی باشد؛ سرشار از تفاهم و شباهت‌ در سلیقه و انتخاب. با فاصله گرفتن از هیجانات اولیه، پیچ و‌ خم‌های وجودشان بیش از پیش آشکار می‌شود. با وجود تمام شباهت‌ها یا احساسات متقابلی که دو فرد در مسیر عشق و ازدواج تجربه می‌کنند، باز هم این احتمال وجود دارد که بالاخره تفاوت‌های بنیادینشان بخشی از مسیر را ناهموار کند؛ تفاوت‌هایی که تا پیش از این چندان به چشم نمی‌آمدند اما با جدی‌تر شدن رابطه خود را نمایان کرده‌اند.
یکی از جدی‌ترین وجوه رابطۀ دو فرد، ازدواج و قرار آن‌ها زیر یک سقف مشترک است. با برقراری چنین تعهدی، آن‌ها زمان بیشتری از روز را نسبت به روزهای ابتدای آشنایی‌شان کنار هم هستند. فعالیت‌های مشترک زیادی هم در انتظار آن‌هاست؛ از تقسیم وظایف خانه تا حضورشان در مهمانی‌ها و آشنا شدنشان با خانوادۀ یکدیگر. برخلاف دورنمای سادۀ چنین همراهی و شراکتی، کشف زبان مشترک می‌تواند با چالش‌های فراوانی همراه باشد. 
گذر از این چالش‌ها و رسیدن به ساحل آرامش، برای برخی سخت‌تر از دیگر افراد خواهد بود. افرادی که درک دقیقی از وجود خود، خواسته‌هایشان و انتظاراتشان از رابطه نداشته باشند، عبور از این مرحله را دشوارتر ارزیابی می‌کنند. حتی ممکن است همان ابتدای کار بار خود را زمین بگذارند و به جای حل مسئله، راه خود را از شریک زندگیشان جدا کنند. عدۀ دیگری هم هستند که با وجود درک درستی که از خود و رابطه‌شان دارند، اقدام به شفاف‌سازی چنین مسائل مهمی برای فرد مقابل نمی‌کنند و حتی تلاشی هم برای شنیدن انتظارات متقابل او ندارند. افراد دیگری هم هستند که با ساده‌انگاری این مسیر خطیر، اصلاح همه‌چیز را به گذر زمان واگذار می‌کنند و شباهت‌هایشان را دلیل کافی برای همراهی می‌دانند.
البته همیشه صرفاً مسئلهٔ بر روی میز، تفاوت‌ها و شباهت‌ها و سبک‌های متفاوت و یا نارسایی‌های مربوط به مهارت‌ها نیست بلکه می‌تواند صحبت از عدم سلامت روان یا شخصیت در یک یا هر دو زوج باشد که ضرورت مداخلات جدی‌تر را مطرح می‌کند.
مشاورین و روان‌شناسان متخصص در حوزۀ ازدواج به‌راحتی می‌توانند تمام ملاحظات فوق را زیر ذره‌بین قرار دهند. بدین ترتیب، افراد قبل از شروع رابطه می‌توانند چالش‌های پیش‌رویشان را ببینند و برای آن‌ها خود را آماده کنند و در نقطه‌های مهم از کمک روان‌شناسان و مشاوران برای تسهیل مسیر بهره بگیرند و در موارد معدودی حتی با دیدن امکان طی ادامهٔ مسیر به سلامت با یکدیگر از قصد خود صرف نظر نمایند از این رو، به جای آسیب زوجین در یک رابطه، می‌توانیم شاهد رشد و آمادگی‌شان برای یک سفر عاشقانه و بادوام باشیم.
مشاورۀ پیش از ازدواج در مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورۀ آرمانا که توسط کادری مجرب از متخصصین این حوزه صورت می‌گیرد، آمادۀ خدمات‌رسانی به افراد دارای تمایل به شروع رابطه و زوجین در مسیر یک رابطه و ازدواج موفق است. جهت دریافت نوبت برای این منظور، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

ارتباط با ما