روان‌درمانی اختلالات دوران بزرگسالی

 

هر یک از ما احتمالاً در اولین سال‌های زندگی گمان می‌کردیم که همه‌چیز زمانی بهتر می‌شود که بزرگ شویم؛ بزرگ که شویم جواب همه‌چیز را می‌دانیم، همه‌چیز تحت کنترل ماست، دلیلی برای ناراحتی نیست. اما اکنون می‌دانیم که این باور، افسانه‌ای بیش نیست!
بزرگسالان در کنار مشکلات و تروماهایی که میراث حل نشدۀ دوران کودکی‌شان هستند، چالش‌های جدیدی را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها آرام آرام جهان خود را بزرگ می‌کنند و برای ادارۀ این جهان تصمیماتی می‌گیرند که پیامدهای متفاوتی دارند. گاهی پیامدها به قدری طوفانی هستند که فرد را نیز آشفته می‌کنند. فرد در این جهان جدید با افراد مختلفی ارتباط می‌گیرد و همین ارتباطات ممکن است زمینۀ مصائب تازه‌ای شوند. از طرفی همۀ بزرگسالان حتی آن‌ها که دایرۀ ارتباطی کوچکی دارند نیز ناگزیر به کنار آمدن با وجود خودشان هستند. مدیریت و ارتقای فردی، می‌تواند مسیر پر دست‌اندازی باشد.
برخی از چالش‌های گفته‌شده، گاه با یک مشورت ساده یا تلاش خود فرد حل می‌شوند. اما گرۀ برخی از این چالش‌ها به‌قدری محکم و غیرقابل نفوذ است که هرقدر فرد با آن تنها بماند، بیشتر به خودش آسیب می‌زند. در چنین بزنگاه‌هایی است که اهمیت حضور یک متخصص و درمانگر بیشتر از همیشه حس می‌شود. درمانگر متخصص و باتجربه در یک ارتباط علمی و هنرمندانه قدم به دنیای مراجع می‌گذارد.
همراهی درمانگر با مراجع در مسیری اتفاق می‌افتد که با گذر از همدلی و هم‌حسی صرف، مسیرهای ناشناختۀ وجود مراجع خود را آشکار کنند. کشف ناشناخته‌ها در فرایند درمانی برخلاف آنچه در گفت‌وگوی روزمره با اطرافیان اتفاق می‌افتد، جهت رفع عطش کنجکاوی مراجع و درمانگر نیست؛ بلکه جزو نخستین گام‌هایی است که زیربنای جلسات درمان را در ادامه می‌سازد و نقشۀ راه رشد و ارتقای فرد خواهد شد. اما چرا برای بهبود وضعیتی که ما را به سوی اتاق درمان کشانده، به نقشۀ راه احتیاج داریم؟
وقتی که در میانۀ التهاب روزهای طوفانی زندگیمان قرار می‌گیریم، با حجم زیادی از احساسات متفاوت و گاه متضاد روبرو می‌شویم که افکار و شناخت‌های ما را مغشوش و مه‌گرفته می‌کنند. در چنین وضعیتی احتمالا برایمان دشوار باشد که به روزهای پیش رو فکر کنیم، حتی ممکن است از درک این وضعیت و بدیهی‌ترین راه‌حل‌ها نیز دور بمانیم. ماندن در این وضعیت علاوه‌بر صرف انرژی روانی فراوان، می‌تواند با تصمیمات اشتباهی همراه شود که نتیجه‌اش انواعی از مشکلات مرتبط با روان از قبیل اختلالات خلقی، اختلالات شخصیت و… است. برای عبور از این حالت است که با مراجعه به روان‌درمان‌گر، بار دیگر سلامت روان را به وجود خود باز می‌گردانیم.
جهت بهبود سلامت روان همراهان بزرگسال مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورهٔ آرمانا، این مجموعه با همکاری تیمی از متخصصین در حیطه‌های مختلف این حوزه همراه شماست. جهت دریافت نوبت از درمانگران آرمانا می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید:
توصیه می‌کنیم که برای انتخاب متناسب‌ترین درمانگر با مسئلهٔ خودتان از تیم پشتیبانی مرکز تقاضای ‌کمک کنید.

ارتباط با ما