مشاورهٔ تحصیلی و شغلی

 

یک از تکالیف مهم دوران بزرگسالی برای هر فردی، انتخاب رشتۀ تحصیلی و شغلی است. همۀ ما از روزی که برای نخستین‌بار وارد کلاس درس مدرسه می‌شویم تا ۱۲ سال پس از آن، نقشی تحصیلی داریم که با فراز و فرودهای زیادی همراه است. گاهی در این مسیر با مشکلات درسی روبرو می‌شویم؛ مثلا نمی‌توانیم تمرکز کنیم یا نمی‌دانیم چگونه باید برای درس‌ها برنامه‌ریزی کنیم. گاهی هم مشکل چنان ظریف و مهم است که اثراتش حتی سال‌های پس از فراغت از تحصیل را هم در بر می‌گیرد؛ مثلا تأثیر رشته‌ای که شما برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنید، می‌تواند محیط کار شغل آیندۀ شما را رقم بزند، شغلی که ساعات قابل توجهی از روز شما را به خود اختصاص می‌دهد.

مشاورۀ تحصیلی چیست؟

ارتقای وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و آشنایی آن‌ها با اصول مطالعه و تمرکز در کنار لزوم کنترل وضعیت روانی و آرامش در راه کسب موفقیت تحصیلی، می‌تواند با حضور یک مشاور تحصیلی مجرب و کارآزموده تسهیل شود. مشاور تحصیلی با بررسی وضعیت فعلی دانش‌آموز و هدف‌گذاری مبتنی بر واقعیت، گام‌هایی را توصیف می‌کند که با انجام آن‌ها انرژی و استعداد افراد به بهترین شکل ممکن در مسیر علم قرار بگیرد و نتایج تحصیلی رضایت‌بخشی حاصل شود.

مشاورۀ شغلی چیست؟

پیدا کردن شغل مناسب هر فرد، به چیزی فراتر از وجود نمرات خوب احتیاج دارد؛ ترکیبی از دانش و مهارت در کنار علاقۀ شخصی و تناسب شخصیتی. در این میان این انذار همیشه وجود دارد که کمتر پیش می‌آید بتوانیم به دور از سوگیری در مورد توانایی‌های خود فکر و قضاوت کنیم. اما در فرایند مشاورۀ شغلی به ما کمک می‌شود تا از طریق آزمون‌ها، مصاحبه و سایر شیوه‌های سنجشی به طور منسجم‌تری به خودآگاهی در زمینۀ شغلی برسیم و با دید وسیعی که نسبت به آیندۀ شغلی پیدا کرده‌ایم، حتی در زمینۀ فعلی فعالیت خود نیز توسعه و گشایش ایجاد کنیم. در واقع مشاورۀ شغلی به طور کلی فرایندی پیوسته است که به افراد کمک می‌کند تا شغل مناسبی پیدا کنند، برای انجام شغلشان آماده شده و به خوبی مشغول آن شوند و در نهایت این مسیر را با موفقیت ادامه دهند. هدف مشاوران شغلی آن است که آگاهی مراجع را بالا ببرند و به کمک خود او یک طرح‌ریزی شغلی سازگارانه ایجاد کنند.

چرا دریافت مشاورۀ تحصیلی و شغلی اهمیت بالایی دارد؟

تا سالیان پیش بسیاری از مشاغل به صورت موروثی اداره می‌شدند؛ بنابراین لزومی به فراگیری دوره‌های ویژه، توجه به علاقه و استعداد شخصی و حتی تحصیلات آکادمیک حس نمی‌شد. با افزایش جمعیت جهان و ایجاد مشاغل جدیدی که برخاسته از نیازهای جدید ما بودند، دیگر روش قبلی کارساز نبود. افراد متوجه شده بودند که دانش محدود قبلی‌شان نمی‌تواند آن‌ها را در گردونۀ رقابتی حفظ کند. از سوی دیگر، صرف فعالیت پیشینیان آن‌ها در شغلی خاص، تضمین نمی‌کرد که خودشان هم رغبت و توانایی لازم برای انجامش را داشته باشند. پس روند جدیدی ایجاد شد که نشان‌دهندۀ تاثیرات متقابل وضعیت تحصیلی و شغلی بود. 
اگر در روزگار حاضر بخواهیم همگام با این روند جدید پیشرفت داشته باشیم، لازم است دست به انتخاب‌های هوشمندانه بزنیم. چنین انتخابی مستلزم آگاهی و کسب اطلاعات است. درواقع پیش از آنکه تصمیمی بگیریم، سفر کوتاهی به درون خود می‌کنیم: دنبال چه چیزی هستم؟ چقدر برای رسیدن به آن چیز آمادگی و توانایی دارم؟ کدام راه برای من مناسب‌تر است؟ پاسخ به این سوالات به‌خاطر ابهام و تردیدهای ذهنی ما، کار چندان راحتی نیست. پس چطور می‌توان از این مه ذهنی عبور کرد؟ 
بدون شک حضور یک روان‌شناس و مشاور خبره که با چالش‌های این مسیر آشناست و دانش کافی در این حوزه را دارد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. مشاورۀ روان‌شناسان در این حوزه به قدری مهم است که بخشی از خدمات ارائه شده توسط آرمانا را به خود اختصاص داده است. روان‌شناسان آرمانا در تلاشند تا با بکارگیری بروزترین اطلاعات و روش‌ها، در مسیر جهت‌گیری تحصیلی و شغلی همراه شما باشند.

ارتباط با ما