روان‌درمانی کودک و نوجوان

یکی از بنیادی‌ترین دوره‌های تحولی در زندگی ما، وهلهٔ کودکی و نوجوانی است. این دو دوره که براساس تعاریف جدید سازمان بهداشت جهانی تا حدود اوایل ۲۰ سالگی افراد را در بر می‌گیرند، زیربنایی هستند که ساختمان اصلی شخصیت، رفتار و روابط افراد در سال‌های بعدی بر روی آن‌ها بنا می‌شود. ظرافت و تفاوت‌های این دوره نسبت به سال‌های پس از نوجوانی تا حدی‌ست که کتابچۀ تشخیصی اختلالات روانی دسته‌بندی جداگانه‌ای را برای اختلالات عصب-تحولی مرتبط با این سنین در نظر گرفته است.
با توجه به مقدمۀ گفته‌شده، اهمیت دوران کودکی و نوجوانی مراقبت‌های ویژه‌ای را در حوزۀ سلامت روان را ایجاب می‌کند چراکه علی‌رغم اهمیت جدی این دوره به عنوان زیربنای تحول بعدی، کودکان و نوجوانان که در عین منحصربه‌‌فرد بودن، بسیار در برابر عوامل بیرونی شکننده و آسیب‌‌پذیرند، در معرض تهدیدهای بالقوه‌ای از قبیل خشونت‌ خانگی، اضطراب، مشکلات تحصیلی، نقص در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و… هستند. کودکی را تصور کنید که در خانه در معرض آسیب‌های فیزیکی و کلامی است. بدیهی‌ست که این کودک حجم زیادی از استرس و فشار روانی را حتی در مدرسه و کلاس درس با خود حمل می‌کند. حال چگونه می‌توان از او توقع داشت که با تمرکز در کلاس درس بنشیند؟ این کودک که اکنون شکست تحصیلی را هم به بار سنگین شکست‌های خانوادگی خود اضافه کرده، الگوی سالمی هم در روابط میان‌فردی یاد نگرفته تا بتواند در زندگی شخصی خود پیاده کند. می‌بینید که چطور این چرخهٔ معیوب می‌تواند شکوفۀ پرطراوت وجود کودک را پژمرده کند؟
اگر در هر قسمت از این چرخۀ معیوب یا حتی بهتر از آن، پیش از شروع آسیب، بتوانیم مداخلاتی را وارد کنیم که مبتنی بر عناصری مانند کنترل استرس، بهبود تمرکز، یادگیری مهارت‌های اجتماعی و چیزهایی از این قبیل هستند، از آسیب‌های پیش‌رو و  بیشتر جلوگیری می‌شود و کودک یا نوجوان ما می‌تواند در ادامه، ایمن و در آرامش به زندگی و پیشرفت بپردازد. هدف از روان‌درمانی کودکان و نوجوانان چیزی جز کاهش آسیب در این دورۀ حساس و به دنبال آن آماده شدن برای فصل جدید زندگی نیست. بدون شک حضور یک متخصص سلامت روان در کنار کودک و نوجوان دلبند ما آثار مثبت چشمگیری در ارتقای سطح سلامت روان جامعه در نسل‌های بعدی خواهد گذاشت.
در سال‌های اخیر نیز با توجه به افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها و نیاز به اتخاذ راهبردهای جدید در پرورش فرزندانی شاد و بالنده، باعث شده است که توجه والدین، مسئولین مدارس و سایر افرادی که به نحوی با کودکان و نوجوانان وقت می‌گذارند، بیش از پیش به مشورت و همراهی علم روان‌شناسی در این حیطۀ تحولی جلب شود.
مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاورهٔ آرمانا با کادر مجربی از متخصصین کودک و نوجوان، آمادۀ ارائۀ خدمات سلامت روان برای شما و فرزندان شماست؛ تا با آرامش و اطمینان بیشتری به تماشای رشد و بهبودشان بنشینید.

جهت دریافت نوبت مشاورۀ روان‌شناسی برای فرزندانتان که در سنین کودکی یا نوجوانی هستند می‌توانید از طریق زیر با آرمانا در ارتباط باشید:

ارتباط با ما