ویژگی‌ها و تشخیص شخصیت ضداجتماعی:

• او به راحتی درگیر فعالیت‌های غیرقانونی می‌شود. از این‌رو ممکن است دستگیر شده و یا دچار مشکلات قانونی شود.

• دروغ‌گو و فریب‌کار است. سعی دارد به‌خاطر لذت شخصی از شما حداکثر استفاده را ببرد.

• واکنش‌های آنی و لحظه‌ای (‌یعنی بدون فکر و ناگهانی) از او سر می‌زند، هدف مشخصی برای آینده در سر ندارد و به عواقب کارهایش فکر نمی‌کند.

• برخوردهای فیزیکی پرخاشگرانه و تهاجمی از خود نشان می‌دهد. با شما با تندخویی رفتار می‌کند.

• به وضوح پیداست که به امنیت و رفاه شما کاملاً بی‌توجه است .

• نمی‌تواند شغل ثابتی داشته باشد و اهمیتی به مسئولیت‌های اقتصادی نمی‌دهد.

• در صورت ضربه زدن، بدرفتاری یا حتی دزدی از شما احساس پشیمانی نمی‌کند، بی‌تفاوت است و یا رفتارهای بد خود را با مهارت تمام توجیه می‌کند .

به این معروف است که در ابتدا فریبنده‌، مهربان، باملاحظه و علاقمند ظاهر می‌شود. نسبت به وضعیت ظاهرش حساسیت بالایی نشان می‌دهد ؛ به عبارتی بسیار آگاه است که چگونه خود را برای دیگران جذاب‌تر سازد. از آنجا که قادر است باهوش، بذله‌گو و چرب‌زبان نیز باشد تأثیری که این شخص در اولین برخوردش به‌جا می‌گذارد فوق‌العاده است.

آن‌ها به قدری در رابطه‌های خود ماهرانه عمل می‌کنند و می‌دانند چطور با شخص مورد نظرشان طرح دوستی بریزند که گاهی اوقات این توانایی آن‌ها غیرعادی و خارق‌العاده به نظر می رسد. این اصطلاح قدیمی «گول ظاهر آدم‌ها را نباید خورد» در مورد شخصیت ضداجتماعی کاملاً کاربردی است زیرا در برخورد با آن‌ها خواهید دید اصلاً شبیه آنچه در ابتدا از خودشان به نمایش گذاشته‌اند نیستند.

ویژگی اساسی شخصیت ضداجتماعی که هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، بی‌توجهی به حقوق دیگران و پایمال کردن‌شان است. این الگوی رفتاری در مراحل اولیه زندگی اغلب در خردسالی شروع شده و تا آخر دوران بزرگسالی فرد ادامه می‌یابد. جذابیت دروغین، غیرقابل اعتماد بودن، قضاوت ضعیف و سطحی، فقدان احساس ندامت از انجام رفتارهای ناپسند برخی از ویژگی‌های خاص اشخاص مبتلا به این اختلال است.

برای شخصیت‌های ضداجتماعی بسیار عادی است که قانون را زیر پا گذاشته و هیچ ارزشی برای دستگاه قضائی قائل نباشند و به شدت بر این باورند که قانون برای سایر مردم است نه برای آن‌ها. چنین اشخاصی حقوق و قوانین را بی‌اهمیت، ابلهانه و دست‌وپاگیر تلقی کرده و به سادگی بر این باورند که قوانین برای زیرپاگذاشتن وضع شده‌اند. برای شخصیت‌های ضداجتماعی دو قانون طلایی وجود دارد که تفسیر آن‌ها به این شکل است:

           – قبل از اینکه دیگران بدی کنند من به آن‌ها بدی می‌کنم!

           – هر کاری که بخواهم با بقیه می‌کنم!

با دقت به زندگی این اشخاص می‌بینیم عملکردهایشان که همه قانون‌شکنی و عدم پذیرش اصول جامعه هستند اغلب منجر به دستگیری و یا پیامدهای بد دیگر برایشان شده است. شخصیت ضداجتماعی در سنین کودکی و نوجوانی اقداماتی از این قبیل انجام داده است: دزدی، دروغ‌گویی، تقلب، بدرفتاری و خشونت با انسان‌ها و حیوانات، آتش زدن، خسارت به اموال عمومی، به راه انداختن دعوا، مصرف مواد و چندین زد و خورد با مأموران دولت نیز در کارنامهٔ او وجود دارد.

همچنان‌که این شخص پا به بزرگسالی می‌گذارند برخی از این اعمال ضداجتماعی در آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. آن‌ها اکثراً به وضوح حق دیگران را پایمال می‌کنند تا به این وسیله برنامه‌ها و خواسته‌های خود را عملی کنند و هرکجا لازم باشد به زور متوسل می‌شوند .

منابع

برگرفته از کتاب شناخت اختلالات شخصیتی قبل و بعد از ازدواج

نوشتهٔ براد جانسون – کلی موری

دیدگاهتان را بنویسید