ترس از صمیمیت و راهکارهای مقابله با آن

صمیمیت در رابطه، یکی از اجزای اساسی روابط عاطفی است. اما ترس از آن ممکن است مشکل‌ساز شود. این ترس، می‌تواند بر اثر تجربیات گذشته یا ویژگی‌های فردی شخصیت ایجاد شود. در این مقاله ترس از صمیمیت و راهکارهای مقابله با آن را بررسی می‌کنیم.

 

ترس از صمیمیت چیست؟

ترس از صمیمیت یکی از احساساتی است که بسیاری از ما ممکن است آن را تجربه کنیم. این احساس به معنای ترس از نزدیک شدن و برقراری ارتباط عاطفی یا روانی با دیگران است. در ادامه احساس ترس و نگرانی دربارۀ اشتباهات، عدم پذیرش و رد شدن در روابط وجود فرد را پر می‌کند. احساس ترس می‌تواند در آغاز رابطه یا حین آن بروز پیدا کند.

فردی که از صمیمیت می‌ترسد، ممکن است به‌عمد رابطۀ خود با دیگری را به‌هم بزند. چنین قطع ارتباطی، به‌ظاهر بی‌دلیل به‌نظر می‌رسد. در بطن رابطه اما داستان عمیق‌تری در جریان است؛ این فرد با استانداردهای غیرواقعی خود دست به بهانه‌جویی افراطی می‌زند. و بدین ترتیب وارد روابط متعدد و بی‌سرانجام شود.

3 عامل ایجاد ترس از صمیمیت

1- تجربیات گذشته

تجربه‌های نامطلوب گذشته، می‌توانند این ترس را تقویت کنند. ترک شدن توسط شریک عاطفی و مشکلات خانوادگی از تجربه‌های اثرگذار هستند.

2- کمبود اعتماد به نفس

افراد با اعتماد به نفس پایین ممکن است به‌سختی وارد روابط صمیمانه شوند. آن‌ها گمان می‌کنند که صمیمیت در رابطه، بخش‌های دوست‌نداشتنی وجود را آشکار می‌کند.

3- ترس از رد شدن

گاهی این ترس، برخاسته از تهدید عدم پذیرش است. ترس اینکه هر لحظه ممکن است پس زده شوند، صمیمیت را دشوار می‌کند.

 

پیامدهای حاصل از این ترس

یکی از پیامدهای بارز این ترس، اجتناب از روابط است. این اجتناب ممکن است افراد را به‌سوی انزوای اجتماعی سوق دهد. علاوه‌بر محدود شدن ارتباط با دیگران، ارتباط با خود نیز دچار مشکل می‌شود. احساس گم‌گشتگی و میل به پیش نبردن ارتباط، خلق‌وخوی افسرده را فراخوانی می‌کند. ممکن است از فعالیت‌های پیشین با شریک عاطفی یا خودتان لذت نبرید. 

عدم لذت و مشکلات ارتباطی نیز ناشی از ترس صمیمی شدن است. اما مهم‌ترین پیامد این ترس، رفتارهای مخرب برای رابطه است؛ به‌این ترتیب که از قبول مسئولیت رابطه شانه خالی کنید. مسئولیت‌ناپذیری و بهانه‌جویی، رابطه را به سردی و نابودی می‌کشاند.

چگونه با ترس از صمیمیت مقابله کنیم؟

ایجاد رابطۀ سالم و صمیمی با دیگران، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. می‌توان چالش ترس از صمیمیت را با تلاش و تغییر نگرش مدیریت کرد. بهترین پاسخ‌ها برای مدیریت این وضعیت، درون خود افراد خواهد بود.

لازم است مروری بر تجربیات گذشته داشت؛ پیدا کردن الگوهای آسیب‌زا و تلاش برای تغییر آن‌ها کمک‌کننده خواهد بود. یادگیری الگوها و ریشه‌ها، نشان می‌دهند که چرا مایلید از صمیمیت فاصله بگیرید. برای افزایش صمیمیت در رابطه، تلاش‌هایی نیز جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی انجام می‌شود.

جست‌وجوی ریشه‌ها و رفع آن‌ها، گاهی به کمک بیرونی نیاز دارد. در چنین مواردی می‌توانید از راهنمایی متخصصان سلامت روان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید