نیاز دائمی به اطمینان خاطر در رابطه عاطفی

شاید شما هم به‌دنبال اطمینان خاطر در رابطه عاطفی باشید. ممکن است ذهنتان پر از شک و تردید باشد و دچار چالش شوید. تلاش افراطی برای کسب مفهوم اطمینان، می‌تواند هر دو طرف را درمانده و دلزده کند. بدیهی است که دلزدگی در رابطه، تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

نیاز مجدد به کسب اطمینان

واقعیتی که گاهی فراموش می‌کنیم و باعث می‌شود بیش از حد به خود سخت بگیریم آن است که هر رابطۀ عاطفی فراز و فرودهایی دارد که آن را دست‌خوش چالش‌های جدید می‌سازد. در چنین لحظاتی آسیب‌پذیرتر از قبل می‌شویم. ممکن است برای بازگشت به حس امنیت سابق، دست به راه‌های گوناگونی بزنیم. 

تا وقتی نیاز به اطمینان خاطر در رابطه عاطفی گاه‌به‌گاه باشد، نگران‌کننده و آزاردهنده نیست. زنگ خطر زمانی به صدا در می‌آید که نیاز به کسب مفهوم اطمینان، تمام رابطۀ شما را احاطه کند. این همان چیزی است که یک نگرانی معمول را به اطمینان‌جویی افراطی تبدیل می‌کند.

منشا نیاز به اطمینان خاطر در رابطه عاطفی چیست؟

تجربیات سابق ما در زندگی، محو نمی‌شوند؛ بلکه تأثیر خود را به نحوی بر حال و آیندۀ ما به جا می‌گذارند. تجربیات زیر می‌توانند مثال‌هایی از این تجربیات باشند:

  1. مشکلات دلبستگی اولیه با والدین

اگر توسط افرادی که دوستشان دارید مأیوس شده باشید یا محبت والدین ناکافی بوده باشد، دلبستگی اضطرابی و رهاشدگی همراه شما خواهند بود. نداشتن اطمینان در ارتباط با مراقبان اولیۀ شما، ممکن است بر روابط عاطفی بعدی شما نیز سایه بیندازد.

  1. سلب اطمینان خاطر در رابطه عاطفی پیشین

گاهی در گذشته رابطه‌ای را آغاز می‌کنید که گمان می‌کردید بادوام باشد. اما مورد بی‌وفایی، خیانت یا رهاشدگی و… واقع شده‌اید. چنین تجربیاتی این فرض را در ذهنتان ایجاد می‌کنند که هر لحظه ممکن است طرف مقابل تصمیم به فاصله گرفتن یا جدایی بگیرد. برای دور کردن این فرض، سعی می‌کنید او را به دقت زیر نظر بگیرید. درواقع دنبال نشانه‌هایی مبنی‌بر دوام یا پایان رابطه هستید.

راه رهایی از احساس نبود اطمینان خاطر 

حتی اگر شریک عاطفی شما صبورترین فرد جهان باشد، نمی‌تواند برای همیشه مشغول جلب اطمینان شما باشد. در گذر زمان فهم اینکه دیگر چه چیزی می‌تواند مفهوم اطمینان را برای شما روشن کند، او را مستاصل و درمانده می‌سازد.

اگر می‌خواهید از شدت این نیاز آسیب‌زا در رابطۀ فعلیتان کاسته شود، پیش از هر چیز دنبال ریشه‌های آن باشید. یافتن منشأ نیاز افراطی به کسب مفهوم اطمینان، اولین و مهم‌ترین گام خواهد بود. بهترین راه برای تغییر این رفتار، برخورد مستقیم با آن خواهد بود. برای یافتن سرنخ این ریشه و کاستن از شدت آن، می‌توانید از کمک‌های حرفه‌ای یک متخصص کمک بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید با ذهنی آرام و سازمان‌یافته مسیر دلگرم‌کننده و امنی را به همراه شریک عاطفی خود پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید