گوستینگ در رابطه عاطفی چیست؟

مسیر رابطۀ انسان‌ها، همیشه به پایان خوش داستان‌های پری‌ها نمی‌رسد! آن‌ها به دلایل مختلفی ممکن است مسیرشان را از یکدیگر جدا کنند و این به تصمیم و انتخاب خودشان باز می‌گردد. اما برخلاف انتظار ما، گاهی برخی روابط با گوستینگ همراه هستند.

در این وضعیت یکی از طرفین بدون خداحافظی و کاملا ناگهانی مانند شبح ناپدید می‌شود و فرد دیگر را با هزاران سوال تنها می‌گذارد. در این مقاله، با تعریف گوستینگ و پیامدهای آن آشنا می‌شویم.

گوستینگ چیست؟

شاید بتوان ردپای گوستینگ(در لغت به معنای سایه‌اندازی و ناپدید شدن) را در شعر مولانا پیدا کرد:

یک ریسمان فکندی

بردیم بر بلندی

من در هوا معلق

و آن ریسمان گسسته!

ناپدید شدن و رها کردن ناگهانی در یک رابطه، عملی مختص به روابط امروزی نیست؛ اگر به جهان باستان هم سفر کنیم، معشوقی را می‌بینیم که بدون خداحافظی یک روز تصمیم می‌گیرد نباشد و ترک یار و دیار می‌کند. 

در روابط امروزی این پدیده نه تنها شکل جدیدی پیدا کرده، بلکه در سطوح مختلفی از رابطه‌ها اتفاق می‌افتد؛ محو شدن ناگهانی در فضا و ارتباطات مجازی، می‌تواند در روزهای ابتدای آشنایی یا حتی پس از درگیری عاطفی و جنسی باشد. 

در هر سطح و زمانی، بدون شک رفتاری آزاردهنده است که موجب می‌شود برای لحظه‌ای هم که شده به ارزش خودشان شک کنند: «آیا من کافی هستم؟ آیا نقصی دارم؟ چرا پیام‌های من را بی‌پاسخ گذاشت؟»

مهم‌ترین نشانه‌های گوستینگ

بعضی افراد از همان دقایق ابتدایی متوجه می‌شوند که چیزی در این میان طبیعی نیست، برخی دیگر چند روز فرصت می‌دهند تا مطمئن شوند این محو شدن علت موجهی ندارد. و بعد هر دو گروه به یک نتیجه می‌رسند: ریسمان ارتباطشان بدون هیچ اطلاع قبلی از بین رفته، درواقع گوستینگ اتفاق افتاده است!

۱. تأخیر طولانی و غیرموجه در پاسخ به پیام

رایج‌ترین شکل این وضعیت، تاخیر در دادن پاسخ است. فرد در عین حال که نمی‌خواهد شما را به‌طور کامل از زندگی خود حذف کند، یک تعلیق ایجاد می‌کند. درواقع هر بار بدون هیچ توضیح قابل‌قبولی، شما را در اولویت آخر پاسخ می‌گذارد.

۲. بی‌پاسخ گذاشتن پیام

گاهی حتی پیام شما را با تاخیر هم پاسخ نمی‌دهد. ممکن است در این وضعیت نگران شوید و بارها از او بخواهید که پاسخ بدهد. اما باز هم پیامی دریافت نکنید.

۳. تغییر لحن و کمرنگ شدن علاقه 

گوستینگ ممکن است در سطح محتوای ارتباط هم اتفاق بیفتد. مثلا به صحبت‌های شما علاقه‌ای نشان دهد یا سرد و کوتاه پاسخ بدهد. توجه داشته باشید که تغییر لحن در گوستینگ علت موجهی ندارد و یک الگوی تقریبا پایدار است.

۴. مسدود کردن در شبکه‌های مجازی و گوستینگ کامل

در مرحلۀ نهایی ممکن است با این وضعیت مواجه شوید که تمامی راه‌های ارتباطی بر روی شما بسته می‌شود. در سطح مجازی با مسدود شدن و حذف شدن از صفحات او روبرو می‌شوید. حتی در حالت حضوری آدرسی که از او دارید ممکن است بدون اطلاع قبلی تغییر کند!

پیامدهای گوستینگ چیست؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که رابطه را بدون خداحافظی ترک می‌کنند، یک بار به پیامدهای این کار برای فرد مقابل و پیامدهای عادت کردن به این رفتار در خودتان فکر کنید و سعی در یافتن ریشه‌های این مسئله داشته باشید. گاهی یک پیام مختصر مانند اینکه قادر به ادامۀ ارتباط نیستید، بهتر از ماندن در ابهام و چرایی ترک شدن خواهد بود.

اگر هم تجربۀ ترک شدن ناگهانی را داشته‌اید، به خاطر داشته باشید که این وضعیت نه بخاطر ارزش‌های شما، بلکه برخاسته از الگوی ناپخته‌ و نابالغانه‌ای از سوی فرد مقابل است. برای جبران این رنج می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید تا در روابط بعدی خود، دید وسیع‌تر و کارآمدتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید